Sightseeing bij Lake Inle

Dagje Inle Lake

Toen we vanochtend vroeg opstonden om te douchen, was het ijskoud en had ik behoorlijke pijn in mijn rug vanwege het volgens Aziatische standaarden keiharde bed van het hotel; wel even wennen om zo na een aantal snikhete dagen ineens op zo’n koude plek te zijn. Met ongeveer zes graden op de thermometer stapten we na het ontbijt met warme kleding aan in het bootje dat al klaarlag voor de tour over het meer vandaag.

Nog bij aan het komen van de temperatuur en het vroege tijdstip kwamen we aan bij de eerste stop: de five day market, een marktje die elke vijf dagen in de week op een andere plek langs het meer wordt gehouden. Naast de gebruikelijke souvenirsstalletjes voor de toeristen, was er ook een gedeelte op de markt waar locals hun etenswaren en overige levensmiddelen vandaan haalden.

Na een half uurtje over de markt te hebben gelopen gingen we weer verder het meer op, richting een tempel. Gezien de hoeveelheid tempels die we eerder deze week hadden gezien, geloofden we deze wel en hebbem bij een lokaal eettentje koffie gedronken (helaas hadden ze alleen 3-in-1 oploskoffie met suiker en melk er al in).

De volgende stops van de tour bestonden uit een botenmakerij, een sigarenmakerij, een goud- en zilversmid en een lotus en zijdeweverij. Allemaal niet heel bijzonder en allen met de hoop dat je ook wat van het gemaakte zou aanschaffen, maar prima om per stuk even rond te kijken.

Na al deze toeristische uitstapjes vaarden we langs een dorpje op het meer. De meeste mensen op het meer wonen in houten hutten die op een gammele fundering staan in het water. Bij de aflevering van 3 op reis over Myanmar die we voor de reis hadden gezien werd trouwens uitgelegd dat bij kersverse stelletjes de jongen ’s nachts naar het huis van zijn vriendin zwemt om vervolgens stiekem bij haar te kunnen zijn zonder dat haar ouders het merken. Gezien de lage temperaturen hier lijkt me dat geen prettige manier om bij je vriendin op bezoek te kunnen. Brrrr.

Wij vervolgden onze trip met een lunch bij een restaurant in het dorpje, net als alle andere huizen op gammele houten palen midden op het water. Daarna gingen we richting onze op een na laatste stop van de tour: de jumping cat monastry, een wederom op houten palen gebouwd klooster waar de monniken katten hebben aangeleerd om door hoepels te springen. Helaas was er toen wij langskwamen weinig actie te beleven behalve dat de oppermonnik chagrijnig in een troon zat en mensen hem moesten betalen om voor hem te mogen bidden.

Na een tijdje tussen de overigens zeer magere katten rondgelopen te hebben was het tijd voor de laatste stop: de fameuze drijvende tuinen. Boeren in het Inle Lake gebied hebben stukken landbouwgrond van de oever losgezaagd totdat het begon te drijven. Vervolgens namen ze dit drijvende stuk landbouwgrond mee op het meer, waar al deze drijvende stukken grond de zogenaamde floating gardens vormden. Nog steeds worden ze actief gebruikt en inmiddels is het verboden nieuwe stukken tuin bij te voegen door het grote aantal dat nu al drijft.

De tocht langs de drijvende tuinen was het eind van onze tour en we werden teruggebracht naar ons hotel. Eerlijk gezegd waren we een beetje teleurgesteld over hetgeen we hadden gezien, want Inle Lake staat erg hoog in de top toeristische attracties in Myanmar, maar de meeste dingen die er te zien zijn, zie je al overal in toeristische gebieden. Aangezien in de middag wn avond ook niet veel was te beleven in het hotel, is het weer tijd om morgen verder te reizen!