Off we go!

Bagan dag 3

Vanochtend was het dan eindelijk zover. Om kwart voor zes ’s morgens werden we bij het hotel opgehaald door een vooroorlogse bus om vervolgens naar de plek te gaan waar we in een heteluchtballon boven Bagan op zouden stijgen voor een van de spectaculairste ballonvluchten ter wereld.

Nadat we bij een paar hotels gasten hadden opgepikt, kwamen we aan bij een groot grasveld vlakbij ons eigen hotel waar de ballons al half opgeblazen lagen te wachten. Omdat het nog zo donker was, zag je alleen nog de contouren ervan, maar onder het genot van een goede kop koffie werd het steeds lichter en werden de ballons steeds beter zichtbaar.

Er werd een klein proefballonnetje opgelaten om de windrichting te bekijken en alle aanwezigen werden verdeeld over de zes ballons die klaarlagen. Nadat we in een korte briefing onder andere hoorden hoe we moesten zitten bij de landing, werden de ballonnen eerst met koude lucht geblazen, waarna er warme lucht bij werd geblazen om de ballons rechtop te krijgen.

Toen onze ballon eenmaal gevuld was, mochten we instappen en werd er langzaam steeds wat warme lucht bij geblazen totdat we uiteingelijk loskwamen van de grond.

De ongeveer vijfenveertig minuten durende vlucht die daarna volgde was fenomenaal. Alle uitzichten die we tot nu toe hadden gehad op de tempels waren niets vergeleken met het uitzicht vanuit de ballon. En met in totaal een ballon of twintig van drie verschillende maatschappijen, was het als één grote invasie van ballonnen over het landschap van tempels, wat mooie uitzichten en foto’s opleverde.

Na een minuut of vijfenveertig te hebben gevlogen en we van de ene kant van het Bagan tempelgebied naar de andere waren gevlogen, kwam er helaas alweer een einde aan de vlucht en moesten we in de landingspositie gaan zitten, terwijl op de grond een Birmees of twintig aan kwam rennen om de ballon te helpen bij de landing en vervolgens in razend tempo in te pakken om te beschermen tegen invloeden van de zon en het vele stof.

Uit het mandje van de ballon gestapt kregen we nog een klein ontbijtje met champagne, voordat we weer terugreden richting het hotel om aan te kunnen sluiten bij het ontbijt daar.

Na deze geweldige ballonvaart besloten we het sightseeen in Bagan op deze Valentijnsdag te laten voor wat het was en hebben we de rest van de dag heerlijk genoten van de zon bij het zwembad in het hotel, waar voor alle vrouwelijke gasten een roos was geregeld.