Budha's, tempels en grotten

Van Mandalay naar Monywa

De volgende morgen stond er vroeg na het ontbijt weer een taxi voor ons klaar. Na de zeer goede ervaring met de chauffeur van gisteren wilden we eigenlijk weer dezelfde, maar omdat het hotel al bij een andere maatschappij voor ons had gereserveerd kon dat helaas niet.

Dit keer geen tourtje rond de stad, maar een ritje naar onze volgende bestemming Monywa. Dat is ongeveer drie uurtjes rijden, maar we hadden afgesproken om onderweg bij een paar plekken te stoppen om die te kunnen bezichtigen.

Al snel begon de taxichauffeur erover dat een van de plekken waar we naartoe wilden normaal gesproken duurder was en gaf aan dat hij niet met ons hotel had afgesproken om daar langs te gaan. Enige discussie en een aantal telefoontjes met zijn baas en ons later zijn we er gelukkig uitgekomen om voor de afgesproken prijs gewoon de afgesproken plekken langs te gaan.

Als eerste stopten we bij Bodhi Tataung, waar weer duizenden Budha’s waren te zien maar voornamelijk de allergrootste ter wereld, met 130 meter lang. Deze staande Budha vormde met een niet veel kleinere liggende en zittende een imposant aanzicht.

Na deze overvloed aan Budha’s reden we naar de volgende stop, Thanboddhay Paya, een tempelcomplex dat zich van alle anderen onderscheidt door de kitscherige uitstraling door de vele in alle mogelijke kleuren glimmende tegeltjes die de buitenkanten sierden.

Nadat we na deze stop hebben geluncht in een Franse toeristentent die onze taxichauffeur blijkbaar aan te raden vond, maar eigenlijk te toeristisch was en het eten verschrikkelijk (er stonden overigens ook schapenhersenen in de etalage om te bestellen, maar we kozen toch voor de kip welke je overigens medium of well done kon bestellen), reden we naar de plek waar de discussie die ochtend over begon, een grottencomplex waar veel apen rondlopen, een uurtje rijden vanaf Monywa.

Na een flinke rit er naartoe (de chauffeur had wel een beetje gelijk dat het erg ver was) kwamen we aan en hebben we een mooie maar weer veel te warme rondleiding gehad langs een aantal eeuwenoude grotten gevuld met Budha’s en vele oude wandtekeningen van een vrouwtje die rondleidingen gaf in ruil voor wat geld voor voer voor de apen.

Na deze stop was het tijd om naar ond hotel in Monywa te gaan. Na weer een uurtje te hebben gereden kwamen we daar aan. Het was inmiddels avond geworden. Daarom hebben we wat gegeten op het dakterras van het hotel (het lijkt wel of alle hotels in Myanmar er van alles aan doen om maar een dakterras te hebben, zelfs met maar 5 verdiepingen) vanwaar we overigens een fantastisch uitzicht hadden op de naastgelegen tempel.