Big Budha en The Peak

Date:		1 February 2015 at 15:04:48 CET
Weather:	15°C Clear
Location:	Tian Tan Buddha, Lantau Island, New Territories, Hong Kong

Onze tweede dag in Hong Kong begonnen we op Lantau Island. Door de jetlag werden we vroeg wakker en begonnen daardoor minder uitgerust aan de dag dan gehoopt.

Met de metro reden we eerst van ons hotel naar Lantau Island, om met de kabelbaan naar de Big Budha te gaan. Helaas was het een erg mistige dag, waardoor het uitzicht vanuit de gondel beperkt was tot de meest nabij gelegen heuvels.

Uiteindelijk na een door wit omgeven trip in de kabelbaan zat daar de grote Budha op een heuveltop. Het is een van de grootste van de wereld en was een imposant uitzicht zoals hij daar zat. Uit de gondel stapten we in een wereld van toeristische theewinkeltjes (waar de thee vanaf 18 euro per potje verkocht werd) en souvenirshops, om uiteindelijk met de lange trap de heuvel richting Budha te bedwingen.

Na het bezoek aan de grote zittende Budha bezochten we nog de Po Lin Monastry onderaan de heuvel, een klooster met veel mooie en kleurvolle gebouwtjes en duizenden Budha’s, waar vele mensen langskwamen om te bidden en wierook te branden.

Aangezien de lucht wat begon op te klaren, besloten we dat onze volgende stop de Peak zou worden, het hoogste puntje van Hong Kong waar vandaan je een adembenemend uitzicht over de stad hebt.

Het idee was eerst nog naar een vissersdorpje op Lantau Island te gaan en dan de ferry terug naar de stad te nemen, maar bij de ferry pier aangekomen bleek het vissersdorpje helemaal aan de andere kant van het eiland te liggen. Dus namen we direct de ferry terug naar de stad en liepen richting de Peak Tram, een ouderwetse tram die vanuit de stad naar de Peak rijdt via een route die op verschillende punten mooi uitzicht geeft over de stad.

Helaas waren we niet de enigen die op het idee waren gekomen om rond zonsondergang op deze helderder wordende dag richting de Peak te gaan: er stond een gigantische rij. Gelukkig waren we nog op tijd om de rij te trotseren en toch op tijd boven te zijn voor een aantal adembenemende uitzichten op de stad tijdens zonsondergang.

Toen het eenmaal donker was en er een rij van meer dan een uur stond om de tram weer naar beneden te nemen, namen we de bus terug naar Central om via de Central-Midlevels Escalators, de langste roltrap ter wereld (wat eigenlijk de meeste roltrappen achter elkaar ter wereld zijn) richting Soho om de avond af te sluiten.